• image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

ייעוץ שיווקי

ייעוץ אסטרטגי שיווקי – איך לא חשבתי על זה בעצמי

בעוד שבעלי עסקים קטנים ובינוניים (SMB) עשויים להאמין שאין להם צורך בחשיבה אסטרטגית וכי  העסק יכול "להתגלגל מעצמו", המציאות מוכיחה את ההיפך. ההוכחה פשוטה: גם החברה הגדולה כיום בעולם, חברת "אפל", החלה את דרכה במשרד ביתי על ידי שני אנשים, בתור עסק קטן.

אחד ההבדלים המשמעותיים בין "אפל" לבין מאות אלפי חברות אחרות שנותרו ספונות במשרד הביתי הוא האסטרטגיה השיווקית בה נקטה "אפל" (לצד הבדלים רבים נוספים כמובן). הרצון והחזון של מייסדי חברת אפל לשנות את שוק המחשבים האישיים, להוביל אותו למחוזות חדשים ולחדש אותו ללא הרף הביאו את החברה למקומה כיום (וכמובן שמנה גדושה של מזל עוד לא הרגה אף אחד).

המשמעות אינה כי כל עסק קטן/בינוני (להלן: עסק קט"ב) חייב לגדול לממדים של מפלצת רב-לאומית כדי להצליח ולייצר רווח עבור בעליו. ממש לא. אבל אסטרטגיה שיווקית מחודדת יכולה להפוך עסק מדשדש שסכנה תמידית מרחפת מעל ראשו לעסק מצליח שרבים סיכוייו לשרוד שנים רבות ואף לצמוח באופן משמעותי ככל שירצה בכך בעליו - וזאת מטרת עבודתנו במישור זה.

ייעוץ אסטרטגי שיווקי בנושאי מיתוג – תפקיד הייעוץ האסטרטגי בשלב המיתוג הוא לוודא כי ערכי הליבה של העסק/החברה מובחנים ומודגשים באופן בולט במותג, שמהווה קפסולציה סימבולית של החברה (הכנסת כל עולם הערכים שמייצגת החברה לקפסולה אחת היא המותג). הדגשת ערכי הליבה נעשים בדרך כלל בשני אופנים עיקריים, גרפית ומילולית. מבחינה גרפית, ערכי המותג יקבלו גוון, צורת אות (לוגוטייפ) ולעיתים סמליל שילווה את המותג. מבחינה מילולית יכיל המותג שם ולעיתים שורת מסר נלווית, העשויה להיות מסחרית ("סלוגן", או "סיסמה" בעברית) או בצורה של הגדרה רציונלית ("טג-ליין" או שורת הגדרה בעברית).

לשם הדוגמה, את השם "סלטי אחלה" והסיסמה "כשהחומוס אחלה הכל אחלה" הגה אבירם פידל (כקופירייטר במשרד הפרסום שמלוק רבן תמיר), אולם את עיצוב הלוגו הראשוני (ששונה מאז פעמים רבות) ביצע סטודיו פיליפ בולקיה. במקרה של אתר הספורט ONE, הגה אבירם פידל (כעצמאי) את שם המותג ONE (לרבות רכישת שם המתחם שלו באינטרנט), את סיסמת המותג "מספר 1 בספורט" ויצר בעזרת מעצב הבית יוחנן סיסקינדוביץ' את הלוגו האייקוני הכולל את הספרה "1" בתוך האות האנגלית "O" במילה ONE, המלווה את האתר מיום הקמתו בשנת 1999 ועד היום.

דוגמה טובה לשורת הגדרה רציונלית היא ההגדרה "אלאקונומיקה שומרת צבע" שטבע פידל בשנת 1996 ושהייתה כה עוצמתית עד ששיקפה את שם קטגוריית המוצרים כולה והביאה את פרוקטר אנד גמבל העולמית לפתחו של בית המשפט לבקש רשות להשתמש גם היא בהגדרה זאת:
www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000497208

האם ייעוץ שכזה מתאים גם לחברות קטנות/בינוניות? בוודאי שכן. להלן דוגמה אחת שתעיד על הכלל: חברה המתמחה בתיווך משרדים פנתה לקבלת ייעוץ אסטרטגי מאבירם פידל. מנכ"ל החברה שהתעניין במיתוג מחדש תיאר את פעילות חברתו באוזני פידל. פידל הקשה בשאלות. מתוך המידע שהועלה הסתבר כי הלקוח מתמחה בפעילות תיווך מול מגזר ההייטק מסיבות שונות: קהל איכותי, ניידות גדולה במשרדים ועוד.

תהליך הייעוץ הסתיים בסיסמת המיתוג: "מומחי הנדל"ן להייטק", המלווה את החברה עד היום: http://newtarget.co.il/ (חברתנו עיצבה גם את הלוגו ואת אתר החברה). מטרת פגישות הייעוץ להבין מהלקוח מהו חזונו עבור העסק, להציע לו מגוון פתרונות אפשריים ולסייע לו לבלוט בין שאר מתחריו שלא טרחו להיעזר במומחי שיווק המנוסים כמונו. דוגמה קטנה זאת ממחישה כיצד עסק קטן בן כ-10 עובדים יכול לסגל לעצמו חשיבה של עסק גדול ולהשיג יתרון תחרותי באמצעות השקע לא גדולה.

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image